גבולי הבחירה החופשית והשתלשלותה

מחשבה, השקפה ועיון
רעאגיר
באניצער אוואטאר
ליטוואק פון בודאפעסט
שריפטשטעלער
שריפטשטעלער
הודעות: 9686
זיך רעגיסטרירט: מיטוואך דעצעמבער 19, 2012 6:51 pm
האט שוין געלייקט: 3424 מאל
האט שוין באקומען לייקס: 9048 מאל

גבולי הבחירה החופשית והשתלשלותה

שליחה דורך ליטוואק פון בודאפעסט »

דבר זה ברור לכל מעמיק בשכלו שהבחירה החפשית שלנו מוגבלת היא. הקב"ה נתן לנו את הכח לקיים מצוות ולעבור עבירות, וגם להחריב חלק גדול של העולם ע"י העבירות שלנו. אמנם לא לעולם חוסן, אין אפשרות שיעברו האנושיות על התורה באופן שהעולם תיחרב כליל. הקב"ה יתערב בבריאתו וימנע את זה ממנו. הבחירה שלנו מוגבלת היא לתרי"ג מצוות, ומה שנוגע להם אפשר לנו לקיים או לעבור, והחיים באה עם הקיום והמות באה עם הביטול.
הנה אדם הראשון לא היה יכול לבחור בכל, רק במצוה אחת שהיא אי אכילה מעץ הדעת. כנראה שכוחו היתה מוגבלת בהרבה יותר מכוחינו.
בביאור הגר"א על יעלה ויבא (נדפס בשו"ע או"ח, בדפוס שיש בבית הדפיסו את זה אחרי ההקדמה, בדפוסים אחרים הדפיסו את זה אחרי סי' רמ"א) ביאר ענין 'ויראה', עפ"י הגמ' 'כשם שבא לראות כך בא ליראות', והיינו שחוץ ממה שהאדם זוכה לראות את פני האדון ה', דהיינו שהוא זוכה לקיים מצוה ונהנה מזיו המצוה, כמו"כ הקב"ה רוצה שהוא יקיים המצוה וכוחו מתרבית ע"י זה שבניו באים לעלות לרגל. וביאר בזה מש"כ בפרשת וירא 'וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא ה' יִרְאֶה אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם בְּהַר ה' יֵרָאֶה' שהתפלל אברהם אבינו על שני דברים, שיזכו בניו לראות את פני ה' בהר המוריה, וגם שיזכו ליראות שם, דהיינו להגדיל כחו ית'. ומבואר מזה שמאז נהיה ענין זה שבן ישראל יכול לשנות את ההשפעה שמלמעלה ע"י עלייה לרגל.
כתב רש"י עה"פ 'מפי עליון לא תצא הרעות והטוב', אמר רבי יוחנן מיום שאמר הקב"ה (דברים ל') ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב וגו' לא יצא רעה וטובה מפיו אלא הרעה באה מאליה לעושה רע והטוב לעושה טוב לפיכך מה יתאונן למה יתרעם האדם אם לא על חטאיו ע"כ. ומבואר שבערבות מואב נתחדשה ענין זה, שא"א לשום רע לרדת מלמעלה ללא מעשי בני אדם ובחירתו, ונראה שניתוספה לכח הבחירה מימים אלו שלא היה מקודם.

אבקש מאת חו"ר הפורום אם יש למישהו איזה מראה מקומות להוסיף על העניינים או פירכות והערות.
The greatest obstacle to discovery is not ignorance--it is the illusion of knowledge.
(Daniel J. Boorstin) דא

דער אשכול פארמאגט 17 תגובות

איר דארפט זיין א רעגיסטרירטער מעמבער און איינגעשריבן צו זען די תגובות.


רעגיסטרירן איינשרייבן
 
רעאגיר